JellyPages.com

September 9, 2011

Cemburu !!



amaran : entry nie panjang lebar !!


semakin kerap aku menyatakan yg aku ikhlaskan setiap tingkah dia, sebenarnya semakin itu aku rasa sakit nyer. semakin aku tersenyum untuk dia sebenarnya semakin itu aku terluka. aku sakit dengan keikhlasan aku sendiri, memang betul2 menyakitkan. bukan dibuat2 tapi aku sangat2 sakit..aku cuba untuk berfikir secara positif, cuba untuk berlagak seperti biasa
tapi semakin aku mencuba semakin ia memakan diri.. semakin sakit, semakin pedih, semakin terluka, semakin binasa dan semakin hampa.

terkadang aku rasa ingin menangis. prghh memang dah slalu menangis pon ~ lepas kan segala kekesalan dan kesakitan dengan mengalirkan air mata. tapi apakan daya air mata ini hanya mampu mengalir di dalam hati. x kan ku biarkan ia jatuh ke pipi tapi siapa lah aku... insan biasa yang tidak punya apa2 selain daripada air mata...

adakah sakit ini disebabkan oleh cemburu?...
adakah aku cemburu ?...
ia memang aku cemburu ????
patut nya bukan ini yang terjadi..
seharusnya aku faham mereka hanya teman biasa
x lebih dari yang aku sangkakan tp kenapa aku masih cemburu
mungkin kerana mereka pernah ada kisah silam yang tidak kesampaian . .


ade rase cemburu tu normal..
langsung xcemburu tu aku rase xnormal..
tapi..terlalu cemburu lak aku rasa ianya selfish..
yup..memang agak selfish kalau terlalu cemburu..
kite akan rase cemburu bila ada rasa sayang..
tapi..adakah bile terlalu sayang..
kite akan jadik terlalu cemburu..????
aku rase lah...
punca sebenar cemburu buta or terlalu cemburu ni adalah 
kite nak memiliki . kite nak merajai..
kite nak menakluki . kite nak menguasai..

kite kalau boleh nak pasangan kite duk bawah ketiak kite..
kite takut kehilangan dia..
kite nak dia untuk kite sorang aje..
dan kalau boleh..kite nak dia tinggalkan segala-galanya dan fokus kat kite sorang aje..
bile dia pergi mana2 tanpa kita..
kita cemburu.. takut dia mengorat atau di orat..
and kite akan start kongkong..
kalau boleh..xbagi dia keluar..
xbagi dia rapat dgn org lain..
xbagi dia itu . xbagi dia ini..

wahhhhhhhhh....
bukan kah itu menunjukkan kite sudah menjadi 
seorang yang sgt2 selfish ...??
even if kite sudah berpasangan or nikah (term yg lbh sesuai),
pasangan kite tetap perlukan masa untuk diri sendiri..
privacy..
hak kebebasan 
dan yang paling penting..
dia perlukan hidup nya sendiri selain kite..
dia perlukan semua ini bukan sebab dia xsayang kite..
tapi..hak manusia tu sndiri kite kena faham..
mmg lah dia ade ayat korang "my life is your life too"
tapi..ini bukan tiket untuk menjadikan hidup pasangan kite milik kite sorang wehh ..
27 hour nak kol..nak mesej..
sikit2 nak tanya buat ape.. kat mana . . kenapa . .
last2 mintak putus . .
pastuhh couple balik . curiga and then
pastuhh putus lagi . .
pastuhh sambung balik . . aiyaak !!
ahahaha . childish tau !! 
arghhh . bosannye orang lain dengar !!

prghh percaya lah . . 
si dia akan cepat bosan . . jgn cakap si dia 
korang sndri pun akan bosan..

and bila dah rase terkongkong sangat2..
si dia akan mula menipu semata-mata
untuk life dyeorang okey ..
dia jugak nak life dia 
and bile dia start menipu.. 
prghhh sakit kan ??

u made lah ur own decision . 
how to treat org yg u sayang..

correction..not don't be jealous..it is don't be too jealous..


kunci utk kurangkan rase cemburu..
percaya takdir itu ketentuan Allah..
kecemburuan kite xkn dpt stop sebarang perkara buruk dari berlaku..
yes..actually..bile kite bersikap cemburu buta..
ianya akan memburukkan lagi keadaan..
kalau ade jodoh 
adalah kan kan??

wahh . . aku bercakap senang aje kan . .??
aku nie bagi nasihat kt diri aku gak . ahaks ;)

melampau orang ni..

aku ngaku yang aku kuat cemburu gak . 
memang tipu lah kalau xcemburu..

and aku suke if org yg aku sayang tu cemburu kt aku jgk..
tapi pada tahap yang berpada2 lah . . 
harr dan lagi satu..
kalau dalam hubungan xde kepercayaan . 
buat ape teruskan ??

buat sakit kepala aje kite duk pikir..
ape dia buat . . 
dia kuar dgn pmpn/lelaki ke..

dia ade ini ker . . dia ada itu ke .. 

aishhh kan serabut ...
tapi kalau dh mmg dasar pasangan korang tuh player..
aku xtau lah nak cakap ape lagi . . 
baik tinggal aje kalau rase xtahan . .
kalau korang rase dh sayang sgt2..
jgn lah bising kalau sakit hati dia asik menggatal aje..
dh korang yg pilih nk stay and pilih utk disakiti..
so deal aje lah dgn keadaan tuhh 
jgn bising kt org lain..
yang penting sekali . aku repeat .. 
percaya aje lah ketentuan Allah..
kite kan merancang aje..
DIA yang tentukan perkara yang selebihnye..
kalau kite duk gari pasangan kite dalam penjara emas..
kalau dia bukan jodoh kite..
xkan jadik jugak . . cemburu itu okay !
yang xokay nye bile kite dh start menjadi 
pencemburu yang sungguh menjengkelkan..
if ade selisih faham .. 
sit down and talk slowly..


jgn raise ur voice.. 
and .. aku percaya pada satu benda..

bile kite ikhlas .. lambat laun ..
kite ttp akan tau ape yg orang kite sayang buat kt belakang kite..
pendekkan cerita..
prepare lah for bad fate..
yang sakit tu kadang2 manis..
kalau terluka..
mmg susah nak baik 
tapi..xpe..
we are not alone cuz tuh yg penting sekali .. 

jika belum ade ape2 ikatan..

jgn semua bnde pun nak serah..
bagi kasih sayang je cukup ler..
harap2 kite semua beringat...
aku..korang..dia and semua lah..
insyaAllah..
cinta itu xsemestinya perlu memiliki kan ??
perasaan cemburu yang keterlaluan akan buat korang buang masa pikir bnde yang bukan2..
so..masa utk korang menikmati kasih sayang tu dh mkin kurang..
and dah xrase bahagia 
and ape gune bersama lagi kn ??


and kalau pasangan pernah buat silap..
if u choose to forgive..u also must try to forget..
peluang kedua tu xbermakna kite blh asik ungkit perkara lama yang dia buat..
mmg lah kite xblh lupe ape yg dia pnh buat..
tapi..if kite dh choose to build up a new life..
kenapa masih nk pandang belakang..
beringat itu perlu 
tapi mengungkit itu akan rosakkan hubungan jugak..


kalau kite betul2 nak hubungan tu masih disitu..
just try to give second chance and pretend aje lah mcm kite percya..
and if dia keep on repeating the same mistake..
huh !! mksdnye 
dia mmg bodoh !!
and korang dh boleh start pikir ape yg patut korang buat..
give another chance or give up..
u know better..
yes ...
gud luck pada semua..

p/s :: syukur alhamdulillah . stakat nie aku bahagia lagi dengan dye walaupun sebelum nie aku banyok kecundang dah . sayang kamu kemah keming capital S ;)

0 budak maen batu serembang: